Базови термини във връзка с оптимизирането на конверсиите
1. Конверсия (conversion)
Най-простото определение за конверсия е посетител на уебсайта, който е изпълнил предварително зададена от нас цел.
Целта може да бъде най-различна. Разграничават се основни и вторични цели.
Ако става въпрос за елктронен магазин, основната цел е продажба. Ако става въпрос за сайт, през който се предлагат услуги, крайната цел може да е изпращане на заптване или регистрация за пробна версия на услугата.
Ако целта е основна, при постигането и се говори за макро конверсия.
Много често в един сайт има и множество по-малки цели при постигането на който се говори за микро конверсии.
Такива по-малки цели могат да бъдат регестриране за електронен бюлетин или изтегляне на презентация от посетител.
Разбирането на това какво е конверсия е първата стъпка за да се започне нейното измерване.
2. Процент на постигане на конверсия (conversion rate)
Определението е следното – броят на постигнатите цели(например продажба през сайта) разделен на броят на посетителите на уебсайта.
Пример:
- Месечни посещения на сайта – 10000
- Поръчки през сайта за месец – 50
Процент на постигане на конверсията - 50/10000=0.5%
3. Оптимизиране на процента на постигане на конверсия – CRO (conversion rate optimization)
CRO е систематичен и постоянен процес по увеличавене на процента на посетители на даден уебсайт, които извършват желаните от нас действия (постигането на зададената от нас цел)
Оптимизирането е съвръзано с разбиране на това как посетителите се придвижват от страница в страница на сайта и какво ги спира от постигането на желаната от нас цел (например изпращане на запитване или продажба)
Освен това в процеса на CRO може да се отговори на много други въпроси, ето някои от тях:
- Кои PPC кампании или източници на трафик ще доведат до по-голяма стойност на поръчката.
- Кое съдържание на уебсайта генерира повече посетители, които ще конвертират в продажби
- Каква е цената за придобинане на един нов клиент
Особено важно за оптимизирането на процента на постигане на конверсиите е че се базира на ясна статистика а не на субективно мнение на определен човек. Дори при сайтове със сходна тематика и почти еднаква продуктова гама, подходът при CRO може да се окаже съвсем различен, защото статистиката и направените тестове ще дадат различни резултати и насоки за всеки един отделен сайт.
Важно – за краткост в този сайт ще заменим пълното описание - Оптимизиране на процента на постигане на конверсия – CRO с по-краткото съкращение – Оптимизиране на конверсиите (въпреки че в това кратко определение има известна неточност, която може да се проследи в определенията описани по-горе в статията)